onsdag 11 mars 2009

Full fart framåt!

Ossian i sin nya hjälm, inte så sött men hellre den än gråt och bulor...
Så här trött blir Alma efter en dag på förskolan, äter knäcke och sover...

Glada syskon leker tillsammans!


Stavgång!
Några dagar sen jag skrev nåt här, vi har haft fullt upp! I måndags var jag på första hjälpen och baarnolycksfallsutbildning. Så nyttigt att kunna men läskigt att lära sig. Vi fick lära oss HLR, genom att öva på dockor. Att göra mun-mot-mun metoden på små bebisdockor blev otäckt om man tänkte på att det kunde vara Ossian. Fy, hoppas jag aldrig kommer att ha nytta av den utbildningen. Men om ni vill kunna hjälpa era barn om de sätter i halsen eller får hjärtstopp t.ex så anordnar Röda Korset denna utbildning gratis för allmänheten så det är bara samla ett gäng så kommer de dit!
Ossian har verkligen blivit så mobil. Han vill inte åla eller rulla runt, han gör som sin syster, hasar fram på rumpan! Han sitter stadigt men ibland dimper han åt sidan om han blir för ivrig så idag fick han en hjälm. Jag hinner inte vara med hela tiden och flytta kuddar efter honom så med den kan han få glida runt så mycket han vill utan att jag hindrar hans utforskninglust! Och all energi han gör av med märks på aptiten, förut fick vi truga in honom all maten men nu skriker han för att det går för sakta. Hemmagjord kycklinggryta eller lax med ärtor är favvo. Välling är nog den största favoriten, kvällsmat, nattamat och tidig frukost i sängen... När ska jag få sova? Nätterna är fortfarande så jobbiga, trodde det skulle bli bättre utan amningen, men icke...
Alma tycker lillebror är roligare nu men annars tycker hon livet är ganska jobbigt nu. 3-årtrots kanske? Minsta lilla motgång och himlen rasar samman, stora utbrott med skrik och tårar för saker som vi vuxna inte alls kan förstå. Ska göra allt själv, klä sig, borsta tänder och dra upp gardiner, men hon kommer på det först när jag redan gjort det så då måste vi göra om alltihop igen. Måttligt kul tycker jag.
Idag blev vi äntligen av med den lilla sängen, sålde den för 500 på blocket. Vi har börjat rensa i "blåa rummet" för att göra i ordning ett rum till Ossian. På eftermiddagen åkte jag och Alma till våra vänner Magdalena och Melisa och lilla bebisen Milla. Lek för barnen och prat för mammorna, mysigt!
Kram på er alla!


3 kommentarer:

  1. Vilken praktiskt hjälm till Ossian. Va skoj att han börjar röra sig mer och mer. Alva krälar så jag tror att det kommer bli krypning av det snart men man vet ju aldrig. Ammar du inte alls längre? KRAM

    SvaraRadera
  2. hej måste testa innan jag skriver långt

    SvaraRadera
  3. ha! det gick ju. alltså måste jag vara inloggad på min blogg för att kunna skriva till dej.
    så söt ossian var i sin hjälm. och det vor ju rigtigt cool, annat är den stoffe hade eller var det du?
    vad lustigt att han hasar fram som alma, vad gör han om han ligger på mage då?

    ja det låter som om alma har det lite kämpigt med sej själv just nu. säkert 3 års trotts.

    fantastiskt hur jag hela dagen nästan längtat att gå och träna, men nu när det börjar närma sej känns det helt plötsligt superjobbigt! men jag ska dit, för magen börjar bli så pluffsig igen.. kan inte förstå trodde ju äppel(kaka) var nyttigt?!.
    nej dax att gå hem från jobbet, om jag skyndar mej upp till gymmet så kommer jag ju fortare hem-så får det bli!!
    kram

    SvaraRadera